A megfelelő vállalkozó kiválasztása elég nehéz feladat, hiszen a piacon sok cég hirdeti magát, vannak ajánlásaink, úgy gondoljuk, hogy mi magunk is sok mindent meg tudunk csinálni és a barátok is ajánlkoznak (még).
Ki a megfelelő vállalkozó?
Olyan csapatot keresünk, akikben megbízhatunk, akiket beengedünk az otthonunkba, akiknek elhisszük, hogy a végeredmény az lesz, amit mi látni szeretnénk. Ez nehéz, hiszen nem ismerjük egymást, nem tudunk egymásról semmit. Ez egy kölcsönös bizalmi kapcsolat. A megrendelő az vágyait és a pénzét adja, nekünk pedig kompromisszumok nélkül azt kell megvalósítanunk, amit ő megálmodott. Mi a munkánkat, kapcsolatainkat, szakértelmünket és az időnket adjuk, és bízunk benne, hogy a kölcsönös együttműködés mindkét fél részéről maximális megelégedettséggel zárul.
Első és legfontosabb tanács, ha nem értünk hozzá, nincs végtelen időnk, energiánk, pénzünk és türelmünk, akkor tartsa egy kézben lakásának a felújítását. Rengeteg önjelölt „szakember” van, aki megcsinálja olcsón, azonnal, okosba… aztán miután egy csomó időt elvesztettünk, az idegeinket megviselték a szakemberekkel való parttalan vitatkozások rájövünk, hogy még egy csomó plusz pénzbe is fog kerülni a „munkájuk” helyrehozatala. Nem véletlenül mondja a mondás, hogy „Olcsó húsnak híg a leve”.
Saját tapasztalat
Amikor én az első, saját lakásomat újítottam fel, és is pont így gondolkoztam. Nem volt rá sok pénzem, gondoltam ezen tudok spórolni. Az én elgondolásom is az volt, hogy nem kell nekem generálkivitelező, majd én összeszervezem egyedül az összes szakipari munkát, külön-külön a mesterembereket… Utólag már tudom, hogy ez nagyon rossz elképzelés volt. Eleve minden szakmunkára kell alkalmas embert találni, sőt nem is egyet, hanem legalább kettőt-hármat, hogy lássam az árakat. Aztán összeszervezni őket úgy, hogy jó legyen az ütemezés, mindenki akkor jöjjön, amikor kell, és addigra végezzen, amikor pont jön a következő (ha jön…), valamint jó minőségben dolgozzanak, a végeredmény úgy nézzen ki, ahogy én elképzeltem, ha van valami szakmai probléma azt oldják meg, mégiscsak ők értenek hozzá, és legyenek korrektek és ne verjenek át… Hát persze, hogy ez nem így történt.
A legjobb és a legolcsóbb egy kézben tartani minden munkafolyamatot. Így a vállalkozó úgy tudja szervezni a munkát, hogy a munkavégzés mindig folyamatos legyen, mindig szakember végezze a munkákat. A vállalkozó felel mindenért és Önnek csak egy emberrel kell a kapcsolatot tartani, így biztosítva azt, hogy Önnek a legkevesebbet kelljen a felújítás miatt aggódnia. Egy generálkivitelező egy fix, összeszokott csapattal dolgozik, ami egyrészt garancia a minőségi munkára, másrészt Önnek nem kell minden egyes munkára külön bajlódni az árajánlatok bekérésével.
Végezetül az is nagyon fontos, hogy ne csak a számok, hanem a kölcsönös szimpátia is meglegyen, hiszen néhány hétig-hónapig össze leszünk kötve egymással.